الثلاثاء، 20 سبتمبر 2011


عم سيد

عمرك حسيت انك عايز تعيط على مصر و على اللى حصل فيها عمرك حسيت بالحسرة على الشباب اللى زى الفل بس للاسف مش لاقى شغل وقاعد على القهوة. عمرك حسيت لمرة واحدة ان العيب فينا مش فى البلد اننا اللى مش عارفين نشغلها ونستغل خيرها صح ؟ يمكن تكون لسه مفهمتش قصدى او فاهم بس عمرك ماحسيت الاحساس ده لكن انا  بقى جربت الاحساس دة على فكرة دى مش وطنية زيادة منى ولا حاجة لما بقول انا فعلا حسيت كده لاء دى بس مجرد حكاية بسيطة حسستنى بكل ده . الاحساس ده بدأ لما ماما قالت ان يوم الاتنين الجاى جاى سيد عشان ينضف الشقة ودى كانت اول مره يجيى فيها سيد عندنا قلتلها يا ماما بس ده راجل هينضف حلو دة ؟ قاليتلى ادينا هنشوف هنجربه ولو عجبنا هيستمر معانا معجبناش يبقى خلاص  ولما سألت عن عمره قاليتلى ان خالتها هى اللى جايباه وبتقول شاب. فضلت لغاية يوم الاتنين مش بيدور فى بالى غير سؤال واحد اية اللى يخلى شاب صغير يشتغل كدة ينضف بيوت انا طبعا مش بقلل من المهنة دى وكويس انه بيشتغل حاجة شريفة وكويس انه بيشتغل اصلا بس بردة دة شاب يشتغل كدة . يعنى ليه مشتغلش عامل ؟ او لو متعلم ليه مشتغلش حاجة بشهادته ؟ اسئلة كتير بس ملهاش اجابة غير عند سيد. استنينا يوم الاتنين بس سيد مجاش وقال انه عنده ظروف مش هيقدر يجيى وهيجيى يوم الخميس الجاى ودارت الاسئلة تانى فى بالى بس المرة دى قررت انى هسألة كل الاسئلة دى بس طبعا بطريقة لطيفة من غير ما اضايقة. يوم الخميس جه و صحيت على صوت سيد خرجت من الاوضة وانا عمالة اتخيل فى شكل الشاب سيد بس اتصدمت بصراحة اصلى لقيت سيد او عم سيد عنده 50 سنه كنت متوقعة انى هلاقيه يائس وناقم على شغلته بس لقيته راجل بصراحة زى السكر على طول بيضحك وبيعمل شغلته بضمير اوى . عم سيد عنده خمس عيال اكبر عيل 18 سنه واخر العنقود عندهسنين ونص بصراحة كنت واقفة قدام  الراجل ده مستغربة راجل كبير فى السن وبيشتغل كدة وكمان راضى عن شغلته اوى وبيقول انه بيشتغلها من زمان وميعرفش يشتغل حاجة غير ها مقدرتش اسأله و لا سؤال من اللى كانوا فى بالى مقدرتش اقوله غير ميرسى يا عم سيد اصله رجع شقتنا نضيفة وزى الفل تانى . انا فى الاول كنت مضايقة على شباب مصر ومنهم سيد اللى بينضف بيوت بس لما طلع سيد عم سيد وراضى على شغلته فرحت ان فى حد فى الزمن ده راضى بحالة.

 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق